Českobudějovicko Českokrumlovsko Jindřichohradecko Karlovarsko Písecko Prachaticko Praha-město Strakonicko Táborsko

► Galerie Komponovaný baletní večer Bez gravitace v českobudějovickém DK Metropol [Foto: Michal Siroň]

RECENZE: Bez gravitace (komponovaný baletní večer), Jihočeské divadlo, DK Metropol

ČESKÉ BUDĚJOVICE - 13.10.2012 20:00


Velmi zajímavou podívanou přinesl přínivcům baletu komponovaný baletní večer s názvem Bez gravitace, který sehrál soubor Jihočeského divadla 12. a 13. října v českobudějovickém Metropolu. Čtyři baletní díla od tří autorů obsahovala něco pro každého - ať to byl náročný technický divák, nebo čistě estetický labužník.

První kus Obyčejné případy choreografa Ruie Horty tančilo na hudbu Les Tambour Du Bronx celkem šest tanečníků, ať už samostatně, kanonizačně či synchronně. Většina kroků ze sestav je pro aktéry velmi náročná, přesto je protagoniské zvládli s grácií. Centrální rekvizitou jednoaktovky jsou tři židle. Účinkující na nich samozřejmě sedí - a to všemi možnými způsoby, ale najdou i jiné, mnohdy velmi originální způsoby jejich prezentace. Hudba je velmi rázná a zintenzivňuje pohyby tanečníků. Náročnost choreografie, kdy aktéři tančí v nestálých párech často rozličné kreace, je možná pro neznalého diváka až příliš složitá, neboť nestačí naplno sledovat vše.

Druhá část nazvaná Ztracené iluze od choreografa Attily Egerháziho jako by měla uklidnit nesrovnané a těkající myšlenky obecenstva. O poznání jemnější představení na klidnou muziku od Arvo Pärta se snaží působit na smysly člověka a jeho podstatu vnímání. Díky tomu, že na jevišti tančí vždy buď jediný sólista či pár, se tento kousek sleduje mnohem snáze, než první část, což napomáhá základní představě autora naplno vnímat děj. Pro diváka s horkou krví vařící po Hortově vstupu mohly být Ztracené iluze až moc zklidněné, či dokonce únavné.

Třetí kus Attily Egerháziho dal název celému tanečnímu večeru. Jako budík pro zklidnělé publikum, Bez gravitace je pravým opakem klidnosti Ztracených iluzí. Hudba H. von Bingen a Z. Preisnera je velmi energická a, zřejmě vinou ozvučení sálu, často až drnčila v uších. Své využití najde při tomto představení opravdu každý kousek jeviště. Hlavním tématem, jež spojuje taneční kroky, jsou touhy, sny a představy, které jsou ukryty v každém z nás.

Největší potlesk sklidila při premiéře poslední část večera od uměleckého šéfa Národního divadla v Praze Petra Zusky. Jeho Mariin sen prý vychází z snu významné historické baleríny Marie Taglioni a lze v něm najít úžasně vyváženou směs klasického, stejně jako moderního baletu, ale také jakousi parodii na toto taneční umění. Zpočátku obyčejný úvod se rychle změní v zábavné taneční číslo, v němž muži poskakují a předvádějí se v tanečních sukních. Snaží se překonat jeden druhého, ale také sami sebe. Aby to ovšem nebyla čistě pánská jízda, objeví se občas i krásná dívka, která má na sobě naopak rádoby pánský oblek.

Závěr však nečekal snad žádný divák a následoval po něm ohromující potlesk. Co se stalo, necháme na představivosti čtenáře. O důvod více na tento osvěžující baletní zážitek zajít. Vstupenky na 30. listopadu lze zakoupit v Jihočeském divadle.

Bez gravitace

Účinkují:
Petronela Bogdan
Béla Kéri Nagy
Barbora Coufalová
Cristina Porres Mormeneo
Laura Juncal Venero
Linda Schneiderová
Anna Oubramová
Světlana Mládková
Dalma Wéninger
Patrik Čermák
Zdeněk Mládek
Ondřej Martiš
Filip Löbl
Viktor Svidró
Peter Rovó

Ztracené iluze (Lost Senses)
Choreografie Attila Egerházi
Hudba Arvo Pärt

Bez gravitace (Zero Gravity)
Choreografie Attila Egerházi
Hudba Hildegard von Bingen, Zbigniew Preisner, Alva Noto & Sakamoto Ryuichi

Mariin sen
Choreografie Petr Zuska
Cesare Pugni, Hudba Camille Saint-Saëns

Běžné případy (Ordinary Events)
Choreografie Rui Horta
Hudba koláž

Choreografie / Běžné případy Rui Horta
Asistent choreografie / Běžné případy Jan Kodet
Scénografie a světelný design / Běžné případy Rui Horta
Kostýmy / Běžné případy Rui Horta
Choreografie / Ztracené iluze Attila Egerházi
Asistent choreografie / Ztracené iluze Linda Schneiderová
Kostýmy / Ztracené iluze Andrea T. Haamer
Světelný design / Ztracené iluze Attila Egerházi
Choreografie / Bez gravitace Attila Egerházi
Asistent choreografie / Bez gravitace Béla Kéri Nagy
Scénografie / Bez gravitace Attila Egerházi
Kostýmy / Bez gravitace Daria Koštenko
Choreografie / Mariin sen Petr Zuska
Nastudování / Mariin sen Nelly Danko
Asistent choreografie / Mariin sen Linda Schneiderová
Kostýmy / Mariin sen Roman Šolc

tes das



Související zprávy

RECENZE: Attila Egerházi a Jiří Kylián - Moz - Art, Jihočeské divadlo

21.04.2014 08:30

RECENZE: Antonín Procházka - Holka nebo kluk, Jihočeské divadlo

09.04.2014 10:13

RECENZE: Martin Glaser / Olga Šubrtová - Blackout, Jihočeské divadlo

07.03.2014 08:43

RECENZE: Martin Františák - Advent, Jihočeské divadlo

03.02.2014 08:03

RECENZE: Neil LaBute - Pravé poledne, Jihočeské divadlo

24.04.2013 20:00

RECENZE: Terry Prachett, Stephen Briggs - Soudné sestry, Jihočeské divadlo

29.03.2013 20:00

RECENZE: Ááách - Československý filmový plakát 1959 - 1989, Wortnerův dům AJG

15.01.2013 08:04

RECENZE: Jaroslav Žák - Škola základ života, Jihočeské divadlo

09.12.2012 12:00

RECENZE: David Lindsay-Abaire - Kivá Cadla, Jihočeské divadlo

27.11.2012 12:00

RECENZE: Bez gravitace (komponovaný baletní večer), Jihočeské divadlo, DK Metropol

13.10.2012 20:00