Českobudějovicko Českokrumlovsko Jindřichohradecko Karlovarsko Písecko Prachaticko Praha-město Strakonicko Táborsko

► Galerie Kivá cadla v podání Jihočeského divadla [Foto: Petr Neubert]

RECENZE: David Lindsay-Abaire - Kivá Cadla, Jihočeské divadlo

ČESKÉ BUDĚJOVICE - 27.11.2012 12:00


Představení Kivá Cadla Davida Lindsaye-Abairea pojednává o klišovitém tématu amnesie. Hlavní postavě Claire (Věra Hlaváčková) se v minulosti stala nehoda, po níž si pamatuje pouze okolnosti dávno před nehodou či události těsně po ní. Její nový manžel Richard Fiffle (Jan Dvořák) jí sestavil "knihu", kam napsal vše potřebné. Díky tomu může Claire vědět, kdo je, kde bydlí a další důležité věci. Takhle spolu spokojeně žijí do té doby, než se na scénu dostane Clairin bývalý manžel Philip (Roman Nevěčný), jenž utekl z vězení a začal se vydávat z Clairina bratra. Philip utekl na svobodu i se svým schizofrenickým kamarádem Milletem (Václav Liška). Tito lidé se vydají za Clairinou matkou Gertie (Daniel Bambasová), jež je po mozkové mrtvici a od té doby se celá situace značně zamotá. Překvapení nastává ve chvíli, kdy by to nikdo nečekal, jelikož ne každý je tím, za koho se vydává.

Divák si před zhlédnutím hry musí uvědomit, že celá tato inscenace je založená na klišé a patosu a přesně takto k ní musí přistupovat. Témata hry nejsou příliš originální. Představení je svým způsobem vtipné, ale místy až příliš zamotané. Divák se v závěru hry těžko orientuje v tom, kdo je kdo, jelikož všechny postavy dělají plno věcí najednou. Místy se může cítit zmateně a nemusí vše chápat.

Složitost hry pomáhají vyvážit skvělé herecké výkony. Například Daniela Bambasová musela strávit spoustu času nad učením mluvy ženy po mrtvici. Též Roman Nevěčný jistě dlouho trénoval šišlání a kulhání, které provozoval během celého představení. Věra Hlaváčková zahrála ženu s amnézií skvěle a též výtečný výkon podal Jan Hušel, hrající Clairina syna Kennyho.

Chvála nesmí minout ani pohybovou složku představení. V rámci inscenace herci totiž častokrát předváděli synchronizované pohyby, které se jistě museli zdlouhavě a složitě učit. Pohyb celé představení výrazně oživil.

Předností jsou i pozoruhodné kulisy, zachycující například byt Claire a Richarda, dům Gertie či sklep. Velice zajímavě ztvárnil Philip okamžik vykopání se na svobodu.

Chcete-li vědět, jak tento příběh dopadne a proč se inscenace jmenuje zrovna Kivá cadla, Jihočeské divadlo ji uvede ještě 5. a 26. února a 1. března.

ska



Související zprávy

RECENZE: Attila Egerházi a Jiří Kylián - Moz - Art, Jihočeské divadlo

21.04.2014 08:30

RECENZE: Antonín Procházka - Holka nebo kluk, Jihočeské divadlo

09.04.2014 10:13

RECENZE: Martin Glaser / Olga Šubrtová - Blackout, Jihočeské divadlo

07.03.2014 08:43

RECENZE: Martin Františák - Advent, Jihočeské divadlo

03.02.2014 08:03

RECENZE: Neil LaBute - Pravé poledne, Jihočeské divadlo

24.04.2013 20:00

RECENZE: Terry Prachett, Stephen Briggs - Soudné sestry, Jihočeské divadlo

29.03.2013 20:00

RECENZE: Ááách - Československý filmový plakát 1959 - 1989, Wortnerův dům AJG

15.01.2013 08:04

RECENZE: Jaroslav Žák - Škola základ života, Jihočeské divadlo

09.12.2012 12:00

RECENZE: David Lindsay-Abaire - Kivá Cadla, Jihočeské divadlo

27.11.2012 12:00

RECENZE: Bez gravitace (komponovaný baletní večer), Jihočeské divadlo, DK Metropol

13.10.2012 20:00