Českobudějovicko Českokrumlovsko Jindřichohradecko Karlovarsko Písecko Prachaticko Praha-město Strakonicko Táborsko

► Galerie Blackout v Jihočeském divadle [Foto: Petr Neubert]

RECENZE: Martin Glaser / Olga Šubrtová - Blackout, Jihočeské divadlo

ČESKÉ BUDĚJOVICE - 07.03.2014 08:40 - Aktualizováno: 07.03.2014 08:43


Když se člověk dostane do mezní životní situace, dokáže se stále chovat dle svých zásad nebo se vlivem okolností mění? Pokud ano, jak velké mohou tyto změny být? A do jaké míry si lze v krajních případech zachovat lidskou důstojnost? Groteskní thriller Blackout uváděný v Jihočeském divadle se popisovanou problematikou zabývá. Tuto hru napsali Martin Glaser a Olga Šubrtová, přičemž sám Martin Glaser inscenaci zrežíroval a Olga Šubrtová se postarala o dramaturgii.

Příběh se otevírá ve chvíli, kdy v celém předvánočně zasněženém městě dochází k totálnímu výpadku elektrického proudu. Město je zahaleno do tmy, nefunguje voda a topení. Okamžitě nastává panika, která se po pár dnech stává intenzivnější, jelikož lidé začínají mít nouzi o potraviny či další potřebné věci. Přebývání ve městě je čím dál víc nebezpečnější. Proto manželé Roman (Viktor Limr) a Hedvika (Věra Hlaváčková) a jejich syn Jiří (Jan Hušek) s přítelkyní Klárou (Tereza Vítů) prchají do své maringotky v lese, aby zde v bezpečí přežili nadcházející dny. Po příchodu na místo ovšem zjišťují, že nejsou jediní, kteří si maringotku zvolili za své útočiště. Bohužel jim však nezbývá nic jiného, než se se stávající situací smířit a pokusit se hromadně přečkat do té doby, než se dodávka elektrického proudu obnoví.

Dny však stále utíkají, výpadek přetrvává, což ve velké míře ovlivňuje duševní rozpoložení jedinců. S touhou, vše ve zdraví přetrpět, se charaktery hrdinů rapidně mění. I slušní a spořádaní lidé jsou náhle schopni udělat to, co by v normálním životě nepřicházelo v úvahu. Krajní životní situace způsobí, že postavy upouští od svých zásad a přiklání se pouze k jedinému živočišnému pudu – přežít. A to i za cenu cizího života…

Celá inscenace neustále balancuje na hranici mezi komedií a hororem, což umocňuje velmi černý, místy až krutý humor. První polovina hry se nese v uvolněnějším duchu, je více zábavná a dramatický děj se zde vyvíjí pozvolna. Druhá polovina hry je však pojata mnohem úderněji. Prvky dramatické a drastické zde převládají a inscenace graduje. Divák se stává přímým svědkem toho, jak rychle člověk dokáže změnit své dosavadní hodnoty a čeho všeho je vůbec schopen. Scény v Blackoutu jsou sice místy dotažené ad absurdum, avšak otázkou zůstává, jak by se lidé zachovali, kdyby se něco podobného doopravdy stalo v současné době? V tu chvíli divákovi zamrzne úsměv na rtech a dojde mu, že hra není tak absurdní, jak si myslel, ale že autoři mají v lecčems pravdu. Koneckonců lidská povaha je nevyzpytatelná.

V inscenaci naprosto vynikají herecké výkony. Všichni herci se se svou rolí dokonale sžili a dokázali ji věrohodně předvést a prodat publiku. Nejvíce bych však vyzvedla Tomáše Drápelu, který byl v roli psychopatického Václava až odpudivý. Vynikající výkon předvedl i Viktor Limr, při jehož tanečních kreacích nezůstalo jedno oko suché. Ostatním hercům ale také nemám co vytknout.

Přes celé jeviště je natažené bílé plátno, které evokuje prosincovou, zasněženou a neútulnou krajinu. Během většiny představení stojí na pódiu velká dřevěná maringotka, v níž se děj odehrává. Velmi důležitým a dokreslujícím prvkem inscenace je výrazná hudba skupin Muse, Linkin Park, Cat power a Hurts, která naprosto podporuje navozenou pochmurnou atmosféru.

Inscenaci Blackout bych doporučila každému, kdo má rád černý humor a rád se nad věcmi zamýšlí. Jihočeské divadlo ji uvede 21. a 27. března.

Blackout

Režie: Martin Glaser
Dramaturgie: Olga Šubrtová
Scéna: Pavel Krejčí
Kostýmy: Tomáš Kypta
Představení řídí: Jan Saska
Text sleduje: Markéta Vejdovcová

Účinkují
Roman: Viktor Limr
Hedvika: Věra Hlaváčková
Jaroslav: Petr Šporcl
Růžena: Bibiana Šimonová
Jiří: Jan Hušek
Lukáš: Jiří Suchý z Tábora
Zdeněk: Pavel Oubram
Klára: Tereza Vítů
Václav: Tomáš Drápela

ska das



Související zprávy

RECENZE: Attila Egerházi a Jiří Kylián - Moz - Art, Jihočeské divadlo

21.04.2014 08:30

RECENZE: Antonín Procházka - Holka nebo kluk, Jihočeské divadlo

09.04.2014 10:13

RECENZE: Martin Glaser / Olga Šubrtová - Blackout, Jihočeské divadlo

07.03.2014 08:43

RECENZE: Martin Františák - Advent, Jihočeské divadlo

03.02.2014 08:03

RECENZE: Neil LaBute - Pravé poledne, Jihočeské divadlo

24.04.2013 20:00

RECENZE: Terry Prachett, Stephen Briggs - Soudné sestry, Jihočeské divadlo

29.03.2013 20:00

RECENZE: Ááách - Československý filmový plakát 1959 - 1989, Wortnerův dům AJG

15.01.2013 08:04

RECENZE: Jaroslav Žák - Škola základ života, Jihočeské divadlo

09.12.2012 12:00

RECENZE: David Lindsay-Abaire - Kivá Cadla, Jihočeské divadlo

27.11.2012 12:00

RECENZE: Bez gravitace (komponovaný baletní večer), Jihočeské divadlo, DK Metropol

13.10.2012 20:00