KARLOVY VARY - 05.07.2018 18:01 - Aktualizováno: 05.07.2018 18:03
Norman v dětství přežil požár, který ho připravil o všechny blízké. S následky traumatu bojuje i v dospělosti a jen těžko začíná nový život s přítelkyní a malým synem. To je zápletka syrového soutežního filmu karlovarského festivalu Do noci, který do lázeňského města přijel představit spolu s dalšími tvůrci Caleb Landry Jones. Ten se nedávno objevil v oscarovém snímku Tři billboardy kousek za Ebbingem v podstatné roli neohroženého mladíka, který hlavní hrdince umožní její veřejnou vendetu v konzervativním americkém městečku.
Do jiného městečka, Twin Peaks, konkrétně pro postavu Stevena Burnetta v jeho pokračování po 25 letech, si osmadvacetiletého zrzavého herce vybral kultovní režisér David Lynch. 180 centimetrů vysoký rodák z texaského Garlandu si zahrál i v dalším kultovním seriálu Perníkový táta (Breaking Bad).
V jeho nejnovějším snímku Norman po požáru cítí silný niterný smutek i pocit. Autorem scenáře i režie je pětatřicetiletý rakouský filmař Peter Brunner, který před třemi lety ve Varech dostal zvláštní cenu poroty za film Má křídla, kdo končí pádem. Novinářům dnes svěřil, že na novém filmu pracoval sedm let, než se mu podařilo sehnat producenty i doladit scénář do uspokojivé podoby. "Spíše než příběh jednoho člověka jsem chtěl točit o tom, jak člověk zpracovává ztrátu druhého, traumata i lásku. Jak vidí svět, jak ho prozkoumává, když pochybuje o tom, jestli ho někdo vůbec může mít rád. A jak přistupuje k lásce, když přišel o všechny, s nimiž by mohl o ní mluvit. Postavu Normana jsem měl v hlavě už při předchozím filmu. Chtěl jsem se dívat na konflikty, které jsou v jednotlivých vrstvách postavy," řekl Brunner.
Brunner byl na vídeňské Filmové akademii žákem Michaela Hanekeho. Debutoval jako režisér hudebních klipů a krátkých filmů, prvním celovečerním byl v roce 2013 snímek Mein blindes Herz. Caleb Landry Jones si spolupráci s ním pochvaloval. "Scénář, který Peter napsal, je velmi precizně popisně napsán. Nemusel jsem si tedy klást otázky, jak by má role měla vypadat," svěřil se herec, který se objevil i mezi mutanty ve filmu X-Men či po boku Toma Cruise v akčním thrilleru Barry Seal: Nebeský gauner.
Do noci se v karlovarské hlavní soutěži utká s dalšími jedenácti filmy. Mezi nimi je například v diváckém hlasování velmi úspěšná izraelská Geula. Jméno má po těžce nemocné malé dcerce hlavního hrdiny, milujícího otce a dříve úspěšného rockového hudebníka. Nákladnou léčbu, která má dát holčičce novou naději na život, si vdovec s malým příjmem nemůže dovolit. Rozhodne se proto pro comeback rockové kapely z mládí. On i jeho tři spoluhráči ale již nejsou tak bezstarostní jako před lety, do popředí se dostávají nejrůznější osobní motivace. To vše doprovázené svižnou autorskou hudbou.
Po předchozí spíše absurdní frašce o zaměstnankyni zoloogické zahrady, které narostl ocas, se ruský režisér Ivan I. Tverdovskiy v soutěžní novince Skokan zaměřil na konkrétní aktuální téma korupce a vydírání obchodních protivníků v postsovětské zemi. Hlavním hrdinou je dříve do babyboxu odložený chlapec, kterého si v pubertě vzala matka zpět, ovšem ne s úplně čistými úmysly.
Tématu dospívání adolescentní dívky se věnují i kanadské Mizející světlušky. Absenci propracovanějšího scénáře alespoň z částoi kompenzuje fotogenický výkon hlavní protagonistky. Ještě chudší je scénář argentinsko-britské Cesty do Florianópolisu, v podstatě jen velmi pozvolna mapující letní dovolenou chudší argentinské rodiny u moře. Poměrně bohaté spektrum různých diváckých reakcí – od odcházení ze sálu z nudy až po nadšení z roztomilosti obou hlavních protagonistů – vzbudila novinka v Česku již domestikovaného slovinského režiséra Olmo Omerzu s názvem Všechno bude. Režisér Adam Sedlák má v soutěži snímek Domestic o postupném rozkladu manželství i vinou přehnaných sportovních ambicí muže.
Pavel Gejdoš