PÍSEK - 16.05.2013 07:40
Zpožďovač, alikvotní motýl, chřestýš se zvuky deštného pralesa, fontána libosti a další desítky nástrojů a efektů nabízí nová interaktivní výstava PLAY, která v pátek 17. května rozehraje tři patra píseckého kulturního prostoru Sladovna. Jejím autorem je Petr Nikl, jedna z ikon současného českého umění. Hravým PLAY Petr Nikl volně pokračuje v celosvětově úspěšném projektu Orbis Pictus, který již vidělo 2,6 milionu lidí. Hrátky se světlem, zvukem, papírem a hlavně s fantazií nabízí Sladovna do 25. srpna.
Základním principem PLAY je hra. Staví na představivosti, fantazii a tvořivosti, kdy dotýkat se exponátů, vstupovat do nich, dotvářet je a hrát si s nimi je nejen dovoleno, ale přímo se to vyžaduje. "Baví mě interaktivní projekty, které jsou pro všechny smysly. Atmosféru vždy určí to, jak jsou lidé naladěni, obsah si vlastně vytvářejí sami," říká Petr Nikl.
Písecké PLAY rozdělil do tří okruhů. V prvním patře, v části Vysoké trámy, vznikne zatemněný prostor, ve kterém vyniknou světelné efekty a projekce. S vodou a světlem si pohrává fontána libosti, ke hře zve originální harfa nebo obří dřevěné kolo, které "hraje" podle toho, jak se šlape. Zaujme camera obscura i projekce, která odráží dění v sále.
V druhém patře, světlém prostoru Nízké trámy, vznikne kakofonní orchestřiště. Objeví se různé nástroje, stavěné tak, aby je návštěvníci rozezněli společně. Patří k nim Repetitor zvuku, dva nástroje na principu africké kalimby, alikvotní motýl s malou klaviaturou, instrument inspirovaný xylofonem, dlouhá trubka zvaná chřestýš, která má uvnitř slupky z pistáciových oříšků, jejichž zvuk připomene deštný prales či mořský příboj. Pobaví také křeslo s optickou deskou, která zvětší hlavu do obřích rozměrů. "Jde o nástroje určené k tomu, aby s návštěvníkem vždy někdo spoluhrál, je to celé nalíčené na komunikaci," přiblížil Petr Nikl.
Třetí patro, sál Bílé trámy, se proměnil v Leporelohru. Bude to permanentní tvůrčí dílna. Staví na fenoménu knihy. Hlavním médiem Leporelohry bude papír. Návštěvník může kresbou či textem přispět k Nekonečné zprávě, u kovového a točícího se válce zase zanechat barevnou stopu. Sladovna samotná Petra Nikla při stavbě PLAY ovlivnila, do orchestřiště například začlenil místní křesla, vyrobená z recyklovaného papíru. "Sladovna je velmi inspirující, je to takový les a labyrint," popsal Petr Nikl.
Podobně jako u předchozí výstavy Cesta do neznáma se děti i dospělí stanou tvořivými hráči, bez jejichž aktivity se nástroje samy nerozezní a nerozhýbají. "Návštěvníci si sami vytvoří atmosféru, která je bude pobízet spoluhrát si a vzájemně naslouchat," říká Tereza Dobiášová a pokračuje: "Hra je základní způsob, jak objevovat svět. Když si člověk hraje, uvolní se, prožívá radost, učí se nové věci lehce a stejně lehce také tvoří. Děti to umí přirozeně. Jak rosteme, dar hrát si často ztrácíme. Zbytečně. PLAY Petra Nikla je jednou z možností, jak v sobě dítě oživit," doplnila ředitelka Sladovny.
Výstavy spojené s projektem Orbis Pictus navštívilo po celém světě více než 2,6 milionu lidí. Projekt odstartoval v Paříži, rozžil New York, Linec, v Česku pak bodoval v Praze a Českých Budějovicích. Písek je nejmenší město, které PLAY rozehraje.
Kromě Petra Nikla jsou dalšími autory hravých objektů Milan Cais, Michael Delia, Luboš Fidler, Ondřej Janoušek, Jaroslav Kořán, Jiří Konvrzek, Petr Lorenc, Ondřej Puchta, Quido Sen, Ueli Seiler-Hugova a Ondřej Smeykal. Hudebník a výtvarník Milan Cais, který do PLAY přispěl například magnetickým stolem nebo hudebními nástroji podobnými kalimbě, se do Sladovny těší. Písecký kulturní prostor poznal již v dubnu při fotografické výstavě Můj nový život a Sladovna ho nadchla.
"Ředitelka Tereza Dobiášová nás důkladně provedla i prostory, které nejsou přístupné. Byli jsme na půdě i na střeše a jsem fascinovaný, je to tam parádní. Je to nádherně a důstojně opravená budova, zaujala mě například dubová zádveří. Z tohoto prostoru jsem nadšený a myslím, že Písek je krásné město, jedno z nejhezčích v Čechách," řekl Milan Cais, známý ze skupiny Tata Bojs.
Petr Nikl je přední český výtvarník, autor knih pro děti, divadelník, hudebník, někdejší člen skupiny Tvrdohlaví a laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 1995.Má za řadu výstav a jeho tvorba je zastoupena hned v několika českých galeriích. V jeho díle hraje velkou roli příroda, hravost a svět dětského vnímání a fantazie. V roce 2000 představil v Rudolfinu interaktivní projekt Hnízda her, o pět let později se podílel na koncepci českého pavilonu na výstavě Expo v japonském Aiči.
"Petr Nikl není umělcem velkých gest, ale velké obrazotvornosti. Stabilním základem jeho podmanivé imaginace je především osobité vidění a prožívání skutečnosti. Na něj pak navazuje fakt, že na naší výtvarné scéně patří mezi několik málo umělců, kteří jsou schopni se stejně svobodně jako přesvědčivě vyjadřovat mnoha různými způsoby. Každá technika jeho projevu tak představuje nové okno do jeho osobitého světa a pomáhá ho vnímat v jeho celistvosti," řekl historik umění Radek Wohlmuth, který mu připravuje profilovou výstavu v Galerii hlavního města Prahy, jež zmapuje téma času a paměti, provazující Niklovu tvorbu v průběhu 30 let.
Po úspěšné výstavě Cesta do neznáma, kterou ve Sladovně vidělo téměř 7000 lidí, tak ředitelka Tereza Dobiášová pokračuje v nové programové linii interaktivních výstav. Právě o tento formát chce obohacovat knižní ilustraci, původní zaměření Sladovny. "Interaktivní expozice nabízí možnost vnímat umění nejen očima, ale prožívat, nejlépe všemi smysly. Petr Nikl a jeho PLAY jsou ikony českých interaktivních výstav. Navíc je Petr Nikl spojený se světem dětské knihy a ilustrace. Vytváříme ze Sladovny hnízdo her, takže Petr Nikl je jasná volba," dodala Tereza Dobiášová.
arm