VODŇANY/BAVOROV/ČÍČENICE - 05.02.2011 11:38 - Aktualizováno: 05.02.2011 11:40
Trať číslo 197 z Volar Do Číčenic je jednou z nejtragičtějších železnic v Česku. Ze šesti lidí, kteří zemřeli od roku 2006 na českých drahách, přišli tři o život právě zde. Alarmující je, že vždy hrálo roli lidské selhání. Data poskytl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Od roku 2004 se událo na českých železnicích celkem 226 srážek vlaků, při kterých zemřelo 6 lidí. Tři z těchto lidí pak zahynuli na trati č. 197 Volary - Číčenice. "Shodou okolností se jednalo vždy o cestující. Z dlouhodobých statistik Drážní inspekce vyplývá, že příčinou naprosté většiny srážek vlaků je selhání lidského faktoru, stejně jako u středeční srážky u Vodňan," uvedl mluvčí.
Ve středu 2. února se v 08:14 mezi stanicemi Vodňany a Číčenice srazil osobní vlak z Volar do Číčenic s manipulačním vlakem jedoucím z Číčenic. Při nehodě byla zemřela osmašedesátiletá žena a dalších dvanáct lidí bylo zraněno. Škodu na místě mimořádné události vyčíslili inspektoři na 5,26 miliónu korun (5 miliónů korun osobní vlak, 250 tisíc nákladní vlak, 10 tisíc trať. Provoz na trati byl obnoven až v 17:00 hodin.
Roli sehrál zjednodušený režim řízení trati
Bezprostřední příčinou nehody je podle Drápala selhání lidského činitele, především nedodržení technologických postupů strojvedoucím osobního vlaku. "Na trati je zavedeno zjednodušené řízení drážní dopravy, což spočívá v pevně stanovených bodech, z nichž se musí strojvedoucí hlásit a žádat o svolení dispečera pro pokračování v jízdě. Povinnosti strojvedoucího osobního vlaku ve stanici Vodňany spočívaly v setrvání ve stanici do příjezdu manipulačního vlaku a kontaktování dispečera a požádání jej o svolení k další jízdě. Ani jedna z těchto povinností nebyla dle všeho splněna," vysvětlil Drápal.
Podle něj se inspekce bude v rámci šetření příčin a okolností nehody věnovat jednak šetření nehody "lidského faktoru", ale také se zaměří na otázku týkající se neaplikování bezpečnostního doporučení. "Drážní inspekce si již v případě mimořádné události ze dne 1. 9. 2007 (viz níže) uvědomovala potencionální riziko při zjednodušeném řízení drážní dopravy a na základě šetření příčin a okolností této dřívější nehody vydala závěrečnou zprávu, která byla doplněna bezpečnostním doporučením zavést na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy taková technická zařízení, která by eliminovala možnost lidského selhání, a tím i vznik mimořádné události, a to především na trati Volary - Číčenice. Podobný problém se ovšem netýká pouze této trati, ale především dalších více než tisíce kilometrů železničních tratí v České republice, kde je stejný režim řízení dopravy zaveden a tudíž hrozí možnost selhání člověka a vznik srážky vlaků," upřesnil mluvčí.
Bilance "číčenické trati" je smutná. K první a nejtragičtější srážce vlaků od vzniku Drážní inspekce zde došlo v roce 2004, kdy se 22. července 2004 ve 14:52 hodin mezi Bavorovem a zastávkou Strunkovice nad Blanicí čelně srazily osobní vlaky Os 18008 (Volary -Číčenice) a Os 18035 (Číčenice - Volary). Po srážce zůstaly motorové vozy do sebe zaklesnuty. Při nehodě zahynuli dva cestující a bylo zraněno dalších 33 osob. Celkově vznikla škoda dosáhla téměř 3,9 miliónů korun. Příčinou srážky vlaků byl nedovolený odjezd strojvedoucího vlaku Os 18008 ze stanice Bavorov, když měl vyčkat souhlasu dispečera řídícího provoz na této trati. "Drážní inspekce již v roce 2004 na základě zjištěných skutečností dala provozovateli drážní dopravy doporučení, aby zpřísnil své vnitřní předpisy týkající se tratí se zjednodušeným řízením dopravy, jakou je i trať č. 197," upozornil Drápal.
Další srážka přišla o tři roky později. Dne 1. září 2007 se v 08:10 hodin mezi Vodňany a Bavorovem srazily vlaky Os 18003 (Volary - Číčenice) a Os 18032 (Číčenice - Volary). Ačkoliv se jednalo o závažnou nehodu, její následky byly mírnější než u předchozí srážky. Zraněno bylo dvanáct cestujících a jeden zaměstnanec dopravce. Škoda na drážních vozidlech činila 137.145 korun. Stejně jako u předchozí nehody identifikovala Drážní inspekce jako příčinu selhání lidského faktoru. "Bezprostřední příčinou vzniku této mimořádné události byl nedovolený odjezd osobního vlaku Os 18003 ze stanice Bavorov. K této mimořádné události vyhotovila Drážní inspekce závěrečnou zprávu a vydala bezpečnostní doporučení," dodal mluvčí.
das