PURKAREC - 30.04.2012 16:26
Vyhlídkové lodní plavby jsou dlouhodobým fenoménem českých vodních toků. Atrakce jsou tak populární, že se dají srovnat například s návštěvností hradů a zámků. Podle dopravců je přesto stále těžší přežít a bez pomoci grantů a místních samospráv je to téměř nemožné. Na vině jsou rostoucí DPH, náklady na palivo a na bezpečnost. Místo nákupu nových lodí tak nyní provozovatelé uvažují spíše o zeštíhlení flotily.
Největší expanze veřejné lodní dopravy byla v letech 2008 až 2010. I když například na Brněnské přehradě loni přepravili 220.000 turistů a v Punkevních jeskyních jen o 20 tisíc méně, čelí lodní dopravci velkým ekonomickým problémům. Členové Sdružení provozovatelů osobní lodní dopravy o svých zkušenostech diskutovali minulý týden v Purkarci u Hněvkovické přehrady na jihu Čech.
Osobní plavba sice netrpí nedostatečnou splavností českých řek jako plavba nákladní, protože se splavným úsekům přizpůsobuje. Podle předsedy sdružení Jaroslava Martinka se ale ukazuje, že s výjimkou lukrativních míst fungují hlavně dopravci, které podporují municipality - městské a krajské úřady. "Ti, kteří nemohou spoléhat na dotační tituly, jsou na hranici přežití," upozornil Martinek. Na vině je podle něj zejména zvýšení daně z přidané hodnoty, růst cen pohonných hmot, legislativní překážky a někdy až nesmyslné technické normy, jejichž naplnění někdy stojí velké investice.
Zatímco v nedávných letech lodní dopravci pořizovali nové lodě jak z domácích loděnic, tak dovozem ze zahraničí, v poslední době dopravci spíše zvažují zeštíhlování flotil. Jedinou větší akvizicí byl letos nákup lodě Adalbert Stifter pro Lipenskou přehradu, firma má ale rakouské majitele. Brněnská přehrada letos získala dvě nové lodě, ty se však začaly vyrábět ještě před ekonomickou krizí. Většina ostatních loďařů v Česku podle Martinka letos investuje jen do stávajících plavidel, aby splňovaly přísné technické předpisy, případně byly pohodlnější pro cestující.
Fenomén vyhlídkových plaveb ale podle dopravců nikdy nezanikne: fungovaly za obou světových válek, a bez poklesu cestujících fungují i v řadě okolních zemí. "Každý nemá na to si koupit třeba jachtu," míní místopředseda sdružení Štěpán Machart.
Sdružení provozovatelů osobní lodní dopravy vzniklo v roce 2007 a má na dvě desítky členů, zatím všechny mimopražské. Podílí se na provozu webu Lodnidoprava.unas.cz a v létě 2009 vydalo za pomoci agentury Czechturism tištěnou Mapu osobní lodní dopravy a turistických přívozů v ČR, která je k sehnání ve většině infocenter v republice.
das