TÝN NAD VLTAVOU - 30.04.2008 16:21
Lodní hotely nabízející několikadenní cestu po Vltavě z Prahy až do jižních Čech by se mohly do deseti let stát skutečností. Nejen, že splavnění nejdelší české řeky podporuje Jihočeský kraj i Evropská unie, ale na svou příležitost se pomalu připravují i podnikatelé a města kolem řeky. Ti se v úterý sešli na parníku v Týně nad Vltavou, aby si vyměnili nejnovější informace a zkušenosti.
"Projekt předpokládá, že řeka by měla být splavná od Českých Budějovic do Prahy už v roce 2013,“ řekl za Lodní dopravu Quarter Jindřich Hospaska. Společnost už nyní provozuje sezónní dopravu na jedné čtvrtině toku. Na Orlické přehradě má šest lodí, na Slapské přehradě pak další tři lodě. Podle Jindřicha Hospasky je reálné uvažovat o botelech na Vltavě: „Dovedeme si představit, že po Vltavě budou plout lodě hotelového typu, kde lidé stráví týdenní nebo čtrnáctidenní dovolenou." Podle něj je proto na čase dávat dohromady turistickou nabídku na trase a současně řešit technickou stránku věci, neboť průjezdnost komor na přehradách je zatím dostačující jenom pro lodě s kapacitou do padesáti cestujících.
Splavnění Vltavy podporuje také radnice Týna nad Vltavou. Podle starosty Karla Hájka si město uvědomuje všechny přednosti, které z projektu vyplývají, jako je rozvoj cestovního ruchu, rozvoj souvisejících živností, ubytovacích služeb a podobně. "Bezprostředně se nás ale také týkají dva problémy. Prvním z nich je potřeba vybudování plavební komory na Hněvkovském jezu, který tím ztratí svoji původní podobu. Největším problémem z hlediska našeho města a možná i celého splavnění Vltavy je místní železný most, který má malou podjezdnou výšku, u níž je třeba, aby se zvýšila minimálně o 1,8 metru," upozornil. Radnice podle něj již má tři návrhy řešení problému a pravděpodobně na podzim by mohlo padnout rozhodnutí, kterou z nich zvolit. "Řešení tohoto problému je velmi aktuální a je podle mého názoru klíčové k realizaci celého projektu splavnění Vltavy v hodnotě cca dvou a půl miliardy korun,“ dodal Hájek.
das